خانه / نقشه های هواشناسی / پیش بینی وضع هوا-۳

پیش بینی وضع هوا-۳

بروزرسانی سه شنبه ۳۰ دی ۹۳

#هواجناح:موج بارشی که چندروزی در مورد کم و کیف فعالیت آن  مورد بررسی قرار گرفت به کار خود در کشور پایان داده است و هم اکنون از مرزهای شرقی کشور خارج گشته است.

این موج در برخی از شهرهای سیستان و بلوچستان فعالیت قابلی از خود برجای گذاشت که طلایه دار آنها شهرستان فنوج با ۹۹ میلیمتر بارش بود.

بارش برف در برخی ارتفاعات استان هرمزگان از نکته های جالب این موج بود.کمااینکه در ارتفاعات کوه پری انوه شهرستان بستک ، کوه شب شهرستان بندرخمیر و ارتفاعات رودان برف بارید.

#در استان هرمزگان آمار بارشی موج مذکور به صورت زیر به ثبت رسیده است:

میناب۲۶.۵ / حاجی آباد ۱۹ / جاسک ۳۷.۹ / بشاگرد ۱۷.۷ / رودان ۱۶.۴ / ابوموسی ۱۴ / پارسیان ۹.۴ / جناح ۸ / بستک ۶.۵ / کیش ۶.۴ / خمیر۲.۴ / بندرلنگه ۲.۲ / بندرعباس ۰.۳

 

#وزش باد غربی که پس از خروج سامانه در کرانه های خلیج فارس وزیدن گرفت نیز به تدریج فروکش کرده و دریا آرام خواهد شد.

#از لحاظ دمایی در جنوب کشور طی سه روز آینده دما متمایل به زیر نرمال و به تدریج با افزایش روبرو خواهد بود.

#مطابق با نقشه های فعلی تا حداقل یک هفته آینده جوی آرام و پایدار بر منطقه حاکم خواهد بود.

بروزرسانی یکشنبه ۲۸ دی ۹۳ ساعت ۱۹:۰۰

هوای غرب هرمزگان از صبح امروز با ترکش های سامانه ای که از امشب به صورت جدیتر وارد عمل خواهد شد ابری و گاها با بارش پراکنده باران همراه بود.

سامانه بارشی جدید از امشب به صورت گسترده تر بخش های جنوبی را تحت تاثیر فعالیت خود قرار خواهد داد.

بارش باران در جنوب فارس و غرب هرمزگان از اواخر وقت امشب وضعیت بهتری به خود خواهد گرفت و مطابق با جدیدترین مدلها تا فرداشب نیز می تواند به صورت جسته گریخته در این منطقه فعال باشد.

 پس از خروج این موج از منطقه وزش باد غربی و کاهش دما محسوس خواهد بود

 

#اداره کل هواشناسی هرمزگان نیز جدیدترین اخطاریه خود را به صورت زیر صادر کرد:

@اخطاریه ۸

پیرو اطلاعیه شماره  ۳۷ مورخه ۹۳/۱۰/۲۵ نقشه ها ومدل های  جدید هواشناسی نشان دهنده تقویت سامانه بارشی در استان هرمزگان می باشد.

بر این اساس از بعد از ظهر امروز۹۳/۱۰/۲۸ تا ظهر سه شنبه ۹۳/۱۰/۳۰  در مناطق شرقی وشمالی استان میزان بارش ها قابل ملاحظه خواهد بود که سبب آب گرفتگی معابر عمومی، ریزش تگرگ ٬ طغیان رودخانه های فصلی و سیلابی شدن مسیلها خواهد شد.

طی این مدت با افزایش سرعت باد شرایط نامساعد دریایی در خلیج فارس ، جزایر استان ، تنگه هرمز ودریای عمان پیش بینی می شود که توصیه می شود تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها صورت گیرد.

همچنین از روز سه شنبه با خروج این سامانه تا پایان هفته کاهش محسوس دما رخ می دهد که توصیه می شود تمهیدات لازم جهت کاهش خسارت ناشی از سرمازدگی محصولات کشاورزی انجام پذیرد.

بروزرسانی شنبه ۲۷ دی ۹۳ ساعت ۲۱:۱۵

هواجناح: همانگونه که در پیش بینی های قبلی به اطلاع رسید سامانه بارشی فعالی از اواسط وقت یکشنبه فعالیت خود را جنوب کشور آغاز خواهد کرد . بررسی آخرین برونداد مدل های هواشناسی حکایت از تقویت و گسترده شدن این سامانه بارشی دارد.

از نیمروز یکشنبه به تدریج موج مذکور فعالیتش را درجنوب کشور آغاز خواهد کرد و به تدریج ضمن گسترش بخش های وسیعی از نیمه جنوبی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دوشنبه موج مذکور ضمن تقویت به سمت شرق متمایل خواهد شد و عمده بارش ها به یک چهارم جنوب شرقی کشیده خواهد شد.

سه شنبه پایان کار این سیستم طلایی در کشور خواهد بود.

همچنان مطابق با پیش بینی های اولیه مناطقی از مرکز و شرق هرمزگان،جنوب کرمان،جنوب فارس و خصوصا جنوب سیستان و بلوچستان از شانس دریافت بارش های بارز برخوردارند و آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها دور از انتظار نخواهد بود…

#پیش بینی هوای شهرستان بستک:

مطابق با توضیحات داده شده هوای منطقه جناح و شهرستان بستک همگام با سایر مناطق غربی هرمزگان از اواسط وقت یکشنبه(۲۸دی) با افزایش ابر و به تدریج با شروع بارش همراه خواهد بود.

عمده فعالیت بارشی سیستم مذکور در شهرستان یکشنبه شب تا نیمروز دوشنبه(۲۹دی) خواهد بود.

#جدیدترین آپدیت مدل جی اف اس(تجمعی ۱۴۴ ساعت آینده):

gfs_tprecip-27day93-3bahman

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بروزرسانی جمعه ۲۶ دی ۹۳ ساعت ۱۰:۳۰

هواجناح:بررسی جدیدترین الگوهای هواشناسی حکایت از شکسته شدن پایداری جوی در اکثر مناطق کشور دارد.

موجی که از سمت مناطق غربی و جنوب غربی در حال ورود به کشور می باشد به تدریج دامنه فعالیتش گسترده تر خواهد شد و بیشتر مناطق غربی و نوار شمالی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اما آنچه که سبب خوشحالی هوادوستان شده است فعالیت سامانه بارشی در نیمه جنوبی کشور است که عمده تاثیرش در جنوب و جنوب شرق کشور خواهد بود و مردم بخش های وسیعی از جنوب پس از ماهها چشمشان به رحمت آسمانی باز خواهد شد.

سیستم مذکور از روز یکشنبه در نواحی جنوب کشور تقویت خواهد شد و بسیاری از مناطق نیمه شرقی را نیز تحت تاثیر فعالیت خود قرار خواهد داد.

شنبه ترکش هایی از این سامانه به صورت نقطه ای در خوزستان،بوشهر،فارس و تاحدی بخشهای غربی هرمزگان نمود خواهد کرد.

اواخر وقت یکشنبه با تعمق سیستم در استان های فارس ، کرمان ، غرب و مرکز هرمزگان فعالیت سیتم از سرگرفته خواهد شد.

دوشنبه با وسیع ترشدن دامنه آن ، بارش ها به شرق هرمزگان، سیستان وبلوچستان و خراسان جنوبی نیز کشیده خواهد شد.

سه شنبه سیستم همچنان به صورت پراکنده در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان و جنوب کرمان فعالیت هایی خواهد داشت.

در نیمه جنوبی ، استان هایی همچون هرمزگان ، کرمان و سیستان و بلوچستان همچنین فارس و بطورپراکنده تر بوشهر دارای شرایط مساعدی برای بارندگی هستند.

بارش در ارتفاعات استان هایی همانند کرمان و تاحدی فارس و سیستان و بلوچستان به صورت برف پیش بینی می شود.

در استان هرمزگان نواحی مرکزی و شرقی استان شانس بیشتری برای دریافت بارش های موثر دارند.درنواحی غربی هرمزگان سیستم بارشی از زمان و شدت کمتری برخوردار است.

پس از خروج این موج ، وزش باد غربی به مدت دوروز در کرانه های خلیج فارس وزیدن خواهد گرفت و موجب مواج شدن دریا نیز می شود.

ضمن اینکه دمای هوا نیز به میزان قابل توجهی در نیمه جنوبی کاهش می یابد.

 

بارش هفتگی از منظر ecmwf: 

ecmwf_tprecip_mideast_25-021193

 

 

 

 

 

 

 

 

[/box]

بروزرسانی دوشنبه شنبه ۲۲دی ۹۳ ساعت ۲۳:۲۰

هواجناح:سیستمی که چند روزی در کشورمان سبب بارش هایی شده بود به کار خود در کشور خاتمه داده است.

این موج به صورت نقطه ای در برخی مناطق هرمزگان نیز موجب بارش های پراکنده ای شد.

طی روزهای آینده هوای جنوب کشور آرام و گاهی با افزایش ابر همراه خواهد بود.

از اواخر وقت پنجشنبه(۲۵دی)نفوذ موج جدیدی به مرزهای غربی کشور سبب بارش برف و باران در غرب و شمال کشور خصوصا ارتفاعات  این مناطق خواهد شد که تا روز شنبه هوای بخش هایی از غرب و نوارشمالی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ضمن اینکه به نظر می رسد اوایل هفته آینده با ورود موجی به جنوب کشور در بخش هایی از جنوب و جنوب شرق کشور بارش هایی (هرچندپراکنده) اتفاق افتد که در پیش بینی های بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

وزش باد غربی که یکی دوروزیست در جنوب کشور وزیدن گرفته است و سبب مواج شدن آبهای جنوبی گشته است از فردا به تدریج فروکش خواهد کرد و دریا آرام خواهد شد.

دمای هوا نیز که طی روزهای اخیر در نیمه غربی با کاهش همراه بوده است از روز چهارشنبه روند افزایشی به خود خواهد گرفت.

بروزرسانی جمعه ۱۹ دی ۹۳ ساعت ۲۳:۰۰

هواجناح: بررسی جدیدترین مدل های هواشناسی حکایت از ورود سامانه جدیدبارشی به کشور و شروع فعالیت آن از ساعات آغازین شنبه(۲۰دی۹۳)از سمت جنوب غرب کشور دارد.

عمده فعالیت این موج در استان های غرب و جنوب غرب و و تاحدی جنوبی کشور خواهد بود.

اواسط وقت شنبه سیستم بارشی ضمن تقویت در استان هایی همچون شرق خوزستان،کهکیلویه و بویر احمد،فارس،بوشهرو به تدریج کرمان سبب بارش خواهد شد.

یکشنبه در مرکز و شمال شرق کشور نیز بارش های ناشی از این سامانه را شاهد خواهیم بود.

اواخر وقت شنبه تاصبح یکشنبه در سایر مناطق جنوبی همچون هرمزگان  و جنوب سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی احتمال بارش های  پراکنده ای وجود دارد.بخش هایی از هرمزگان تا بامداد دوشنبه نیز شانس بارش دارند.

این سیستم دوشنبه از مرزهای شرقی کشور خارج خواهد شد.

با خروج این سامانه در غرب،نوار شمالی و به تدریج مرکز و جنوب کشور شاهد کاهش دما خواهیم بود.

ضمن اینکه روز دوشنبه وزش باد غربی در سواحل و کرانه های خلیج فارس و دریای عمان چشمگیر خواهد بود.

طی این مدت خلیج فارس و دریای عمان شدیدا مواج پیش بینی می شود.

بروزرسانی سه شنبه ۱۶ دی ۹۳

هواجناح: بررسی جدیدترین آپدیت نقشه های هواشناسی نمایانگر ورود سامانه بارشی به نوار غربی از روز چهارشنبه به کشور می باشد.

این سامانه بارشی از اواسط وقت چهارشنبه(۱۷دی)از سمت شمال غرب و غرب به کشور نفوذ خواهد کرد و روز پنجشنبه(۱۸دی)بر دامنه فعالیت آن افزوده خواهد شد و اکثر مناطق غرب و نوار شمالی کشور را درگیر خواهد کرد.

با توجه به اینکه در زمان فعالیت سامانه شاهد ریزش هوای سرد از عرض های بالاتر خواهیم بود ، در بسیاری از مناطق مستعد غربی و شمالی ریزش ها به صورت برف پیش بینی می شود.

فعالیت این موج در روزهای جمعه و شنبه(۱۹و۲۰دی)در نوارشمالی کشور خواهد بود و به تدریج به کار خود در کشور پایان خواهد داد.

این سیستم در نیمه جنوبی کشور تاثیر گسترده ای نخواهد داشت و تنها در بخش هایی از جنوب غرب سبب ناپایداری های جوی خواهد شد و در سایر مناطق گاهی افزایش ابر و وزش باد پدیده غالب خواهد بود.

دمای هوا در نیمه غربی کشور پس از یک دوره نسبتا طولانی که در وضعیت بالای نرمال قرار داشته است اواخر هفته جاری کاهش محسوسی خواهد یافت و اکثر مناطق نیمه غربی و نوار شمالی کشور هوای پایین نرمال و سردی را تجربه خواهند کرد.

در استان هرمزگان این کاهش دما در مناطق غربی و مرکزی استان ملموس تر خواهد بود و به حد نرمال این موقع از سال خواهد رسید.

اواخر هفته وزش بادهای غربی در کرانه های خلیج فارس بارز خواهد بود و دریا مواج پیش بینی می شود.

 

بروز رسانی جمعه ۱۲ دی ۹۳

بررسی نقشه های هواشناسی ، کماکان استقرار جو ارام و بدون پدیده را در نوار جنوبی کشور نشان می دهد که علت ان نیز قرار گرفتن هسته مرکز پر ارتفاع جنب حاره و همچنین پشته ان بر روی این خطه از کشورمان هست.

لذا طی هفت روز اینده نیز پیش بینی می شود ، جوی ارام در نوار جنوبی حاکم باشد.

این وقفه طولانی که در بارش های نوار جنوبی کشور ایجاد شده کماکان تا ۱۴ روز اینده نیز با اعتماد به مدل های امروز تداوم خواهد یافت که همه ما را نگران کرده ، اما در صورت عدم تغییر الگوی نقشه های بلند مدت امروز انشاالله از واپسین روزهای ماه ژانویه بایستی منتظر وقوع بارش های مطلوب و نیمه سنگین در نوار جنوبی کشور باشیم که این وضع حتی تا ماه فوریه نیز ادامه خواهد یافت ولی این را هم بدانیم که این بارش ها نمی توانند کم بارشی اذر و دی نوار جنوبی را جبران نمایند.

و اما از اواخر هفته اتی و بتریج روزهای بعد از ان با نفوذ کانترهای بسیار سرد در تراز میانی جو به مناطق جنوبی کشور ، ضمن افت و کاهش شدید ۵ تا ۱۵ درجه ای دما ، وزش باد نسبتا سرد و شدید نیز پیش بینی می شود.

لذا کشاورزان عزیزدر مناطق جنوبی کشور هوشیار باشند و هر چه سریع تر محصولات بر زمین مانده را برداشت نمایند یا اینکه محصول برداشت شده را به مکان سرپوشیده و دمای مطلوب منتقل نمایند و از سرمازدگی حتمی هفته اینده این محصولات را حفظ نمایند.

متاستفانه طبق اطلاعات اولیه در هنگام نفوذ این هوای سرد به جنوب کشور ، بارشی رخ نخواهد داد که اگر رخ می داد شاید شهرهای سردسیر و مرتفع نوار جنوبی برای اولین بار در سال زراعی جاری سفید پوش می شدند.

ولی ظاهرا تنها هوایی سرد و خشک را خواهیم داشت.

به سبب وزش باد بسیار شدید هم طی همین بازه زمانی ، ابهای خلیج تا ابد فارس و دریای عمان و تنگه هرمز طوفانی پیش بینی می شود.

پیش اگاهی : وضعیت بارندگی جنوب در بهمن ماه بسیار مطلوب و تا حدی قابل ملاحظه دیده می شود.

بروزرسانی سه شنبه ۹ دی ۹۳

هواجناح: نقشه های هواشناسی همچنان جوی پایدار را در اغلب مناطق کشور نشان می دهند و طی یک هفته آینده به جز بخش هایی از نوارشمالی و شمال غربی کشور در دیگر مناطق بارشی پیش بینی نمی شود.

 

دمای روزهای اخیر در اقصی نقاط کشور نسبت به میانگین بلندمدت افزایش قابل ملاحظه ای دارد و پیش بینی می شود این وضعیت طی حداقل پنج روز آینده نیز ادامه داشته باشد.

 

درسواحل و جزایر خلیج فارس طی ساعات آینده مه صبحگاهی و در برخی ساعات وزش باد پدیده غالب خواهد بود و دریا گاها مواج می باشد که به تدریج فروکش خواهد کرد.

درباره یوسف-جناح