خانه / پیش بینی ها / طلسم ۴ ماه کم بارشی در جنوب کشور شکسته می شود

طلسم ۴ ماه کم بارشی در جنوب کشور شکسته می شود

انتشار۲۹دی۹۵

با عرض سلام خدمت کاربران محترم وب سایت هواجناح (هواشناسی آنلاین کشور )

امروز که از ابتدای سال زراعی جاری تا به اکنون بیش از ۱۱۸ روز می گذرد ، متاستفانه بنا به دلایل علمی مختلف که در این پست فرصت تحلیل و بررسی آن وجود ندارد ، شاهد کاهش شدید بارندگی ها در بخش های وسیعی از نوار جنوبی کشورمان بودیم . شاید دلیل اصلی این کاهش بارندگی ها یکی به دلیل قرار داشتن بزرگترین پهنه آبی جهان در فاز سرد خود یعنی لانینا و دیگری پر نقش دیده شدن پر ارتغاع منحوس جنب حاره ای در منطقه می باشد و سایر عوامل دیگر که همگی دست در دست دادند تا ما در سالهای آینده هر زمان صحبت از سال کم باران به میان آید بلافاصله کم بارشی و خشکسالی سال ۹۵ را به یاد آوریم .

خلاصه مطلب اینکه در سال زراعی جاری تا به امروز در بیشتر استان های نوار جنوبی کشور شاهد کاهش شدید بارندگی ها نسبت به مدت مشابه بلند مدت بوده ایم که طبق آماری که به دست ما رسیده است از ۱ مهر ۹۵ تا به امروز که ۲۸ دی ۹۵ بوده است بیشترین کاهش بارش را در استان هرمزگان با ۹۱ درصد و سپس در استان بوشهر ۸۱ درصد و استان فارس ۷۹ درصد و خوزستان ۴۹ درصد و سیستان و بلوچستان ۸۴ درصد و کرمان ۸۶ درصد شاهد بوده ایم که ارقامی بالا و تاسف برانگیز است .

اما بعد از پشت سر نهادن ۱۱۸ روز بی بارشی و کم بارانی ، بلاخره طلسم این کم بارشی از امروز چهارشنبه شکسته می شود و طی روزهای آینده با رخنه سامانه بارشی نسبتا فعالی در اغلب نقاط نوار جنوبی کشور شاهد بارندگی خواهیم بود .

بدین ترتیب که با حرکت مرکز کم ارتفاع فعالی از مناطق جنوبی کشور و آماده شدن همه پارامترهای جوی از جمله شرایط دینامیکی و ترمودینامیکی و سطح زمین و … ، بستر برای وقوع بارش های نسبتا مناسب در بیشتر مناطق جنوبی کشور فراهم می شود .

از امروز چهارشنبه بارش های پراکنده از سواحل دریای عمان آغاز خواهد شد و روز پنج شنبه انتظار می رود در برخی مناطق هرمزگان و سیستان بلوچستان و در این سو در برخی نقاط استان های بوشهر و فارس و استان های مرتبط با زاگرس مرکزی شاهد بارندگی های پراکنده و همراه با رعدوبرق باشیم .

جمعه ۱ بهمن ۹۵ دامنه بارندگی ها گسترده تر شده و مناطق بیشتری از نوار جنوبی کشور تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و البته در بیشتر مناطق در این روز بارش ها پراکنده پیش بینی می شود و در استان سیستان و بلوچستان از جمله در نقاط جنوبی این استان و بخش های شرقی هرمزگان بارندگی ها از شدت بالایی برخوردار است و منجر به آبگرفتگی معابر عمومی و سیلاب خواهد شد .

از شنبه ۲ بهمن ۹۵ لغایت سه شنبه ۵ بهمن ۹۵ بارندگی ها به صورت پراکنده در اغلب مناطق جنوبی کشور تداوم پیدا می کند و در این روزها نیز عمده و شدت بارندگی ها در بخش هایی از سیستان و بلوچستان و استان هرمزگان و جنوب کرمان روی خواهد داد که در نقاط مستعد می تواند منجر به رواناب و پدیده سیلاب و طغیان رودخانه های فصلی گردد.

این سامانه فعال بارشی از روز چهارشنبه از سمت جنوب شرق کشور منطقه ما را ترک خواهد کرد .

شایان به ذکر می شویم که طی این مدت بارندگی ها در بلندی ها و مناطق مرتفع نوار جنوبی کشور به صورت برف خواهد بود خصوصا در ارتفاعات سیستان و بلوچستان و فارس و کرمان .

ضمن اینکه از روز سه شنبه توده هوای بسیار سردی از سمت غرب و جنوب غرب وارد کشور شده و بتدریج به سمت کل نوار جنوبی و خصوصا جنوب شرق کشور کشیده می شود که از تبعات آن می توان به کاهش شدید دما بین ۵ الی ۱۰ درجه سلسیوس اشاره کرد .

همچنین طی مدت فعالیت این امواج بارشی آب های جنوب کشور مواج و متلاطم پیش بینی می گردد.

^

^

چشم انداز بارش تجمعی باران تا ۱۰ روز آینده از منظر مدل ECMWF HRES

^

^

چشم انداز بارش تجمعی برف تا ۱۰ روز آینده با نرخ ۱۵.۱ از منظر مدل ECMWF HRES 

درباره شهاب ولی زاده

نام و نام خانوادگی: شهاب ولی زاده اقجه متولد : 1372/08/25 زادگاه : شهرستان ملکان اذربایجان شرقی محل سکونت فعلی: شهرستان بوشهر تحصیلات: لیسانس هواشناسی