خانه / نقشه های هواشناسی / گزارش تفصیلی خبرگزاری مهر از وضعیت جوی استان های مختلف کشور-انتشار۷آبان۹۴

گزارش تفصیلی خبرگزاری مهر از وضعیت جوی استان های مختلف کشور-انتشار۷آبان۹۴

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: با ورود سامانه بارشی فعال از روز دوشنبه تا کنون در برخی مناطق شمال غرب، غرب و سواحل غربی و مرکزی خزر ابرناکی، بارش باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد رخ داد و در سایر مناطق کشور به خصوص در نیمه شرقی جو نسبتأ پایدار بود و روند افزایش نسبی دما پیش بینی شد.

طبق اعلام سازمان هواشناسی کشور از روز گذشته بر شدت بارش در نیمه غربی کشور افزوده شده است و در مناطق کوهستانی شمال غرب و ارتفاعات البرز بارش برف دور از انتظار نیست.

بر اساس این گزارش از روز سه شنبه فعالیت سامانه بارشی در شمال غرب و غرب کشور تقویت شد و گستره بارش ها دامنه های جنوبی البرز و برخی مناطق جنوب غرب کشور را نیز فرا گرفت.

شدت بارندگی‌ها در روزهای اخیر باعث شد سازمان هواشناسی کشور طی اطلاعیه ای احتمال آبگرفتی و سیلابی شدن مسیل ها در بسیاری از نقاط کشور پیش بینی کند.

در این اطلاعیه آمده است:

طی سه روز آینده در بیش از نیمی از استان های کشور به سبب بارندگی احتمال آبگرفتی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و لغزندگی جاده ها وجود دارد.

#بارش برف و کولاک در نواحی سردسیر استان آذربایجان شرقی

روز گذشته مسئول پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان شرقی از کاهش محسوس دما و احتمال بارش برف و کولاک و مه در نواحی سردسیر این استان خبر داد.

محمد اشجعی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه فعالیت سامانه بارشی در استان طی روزهای آتی ادامه خواهد داشت، گفت: از روز پنج‌شنبه کاهش محسوس دما، وزش باد شدید، بارش برف، کولاک و مه در نواحی سردسیر کوهستانی استان پیش‌بینی می‌شود.

به گفته اشجعی امروز، پنجشنبه شاهد کاهش دید و اختلال تردد در جاده‌های کوهستانی و همچنین رخداد اولین یخبندان پاییزه در استان آذربایجان شرقی طی روزهای شنبه تا دوشنبه هفته آینده خواهیم بود.

وی در خصوص میزان بارندگی در استان گفت: در تمامی شهرها بارندگی را شاهد خواهیم بود و بیشترین میزان بارندگی ۱۶ میلی‌متر و در شهرستان مراغه گزارش‌شده است.

#بارش باران در محور کرج – چالوس ادامه دارد

در استان البرز نیز شرایط جوی همراه با بارندگی‌های شدید است اداره کل هواشناسی البرز وضعیت آب و هوای این استان را تا اواسط هفته آینده بارانی همراه با کاهش محسوس دما پیش‌بینی کرد.

منصور رحمانیان مدیرکل هواشناسی استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی ۶ آبان ماه سامانه بارشی فعالی استان البرز را تحت تأثیر قرار می‌دهد که تا اوایل هفته آینده به‌طور متناوب بارش‌های قابل‌ملاحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود.

رحمانیان در ادامه به کاهش تدریجی دمای هوا در استان البرز طی هفته آینده اشاره کرد و گفت: از اواخر امروز، پنجشنبه و به‌ویژه فردا، جمعه به سبب نفوذ جریانات شمالی انتظار می‌رود بارش باران در ارتفاعات استان به‌صورت برف باشد و دمای هوا تا ۱۲ درجه سانتی گراد کاهش یابد.

مدیرکل هواشناسی استان البرز با اشاره به‌پیش بینی بارش شدید که در برخی ساعات همراه با تقویت ابرهای همرفتی است، گفت: در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در برخی مناطق استان آب‌گرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها و همچنین اختلال در جاده‌های کوهستانی به سبب لغزندگی ناشی از بارش باران و کاهش دید افقی به علت مه غلیظ پیش‌بینی می‌شود.

#باران و سیل ایلام را تعطیل کرد

در استان ایلام، شدت بارندگی‌ها به قدری زیاد بود که منجر به وقوع سیل شد. طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان ایلام بارش شدید باران که از بامداد دیروز، چهارشنبه ۶ آبان ماه در مناطق مختلف استان آغازشده است موجب جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی معابر شهری و جاده‌های ارتباطی و همچنین قربانی شدن دو جوان ایلامی شد.

احمد کرمی مدیرکل هواشناسی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: براثر جاری شدن سیل یک نفر  شب گذشته در دهلران براثر وقوع سیل کشته شد و یک جوان ۳۵ ساله ایلامی نیز صبح امروز در خیابان نادری شهر ایلام براثر وقوع سیل جان خود را از دست داد.

وی ادامه داد: بنابر اعلام کارشناسان هواشناسی استان در ۲۴ ساعت گذشته شهر ایلام با ۱۷۰ میلی‌متر بیشترین و مهران با ۱۷ میلی‌متر کمترین میزان بارش باران را داشته‌اند.

بارش باران باعث کند شدن تردد در محورهای ارتباطی ایلام شد به‌طوری‌که سرهنگ محسن ناصری رییس پلیس‌راه استان ایلام در گفتگو با مهر گفت: خوشبختانه تاکنون حادثه مرگباری در سطح جاده‌های استان رخ نداده، ولی بارش‌های شب گذشته باعث شده که برخی محورهای مواصلاتی استان با ریزش کوه و انسداد مسیر روبرو شوند.

وی افزود: در محور ایلام – مهران بعد از تونل راه کربلا، ریزش کوه باعث مسدود شدن دوساعته این محور شد که با تلاش راه‌سازی این مسیر فعلاً بازشده ولی تردد با کندی ادامه دارد.

در ادامه و با توجه به شرایط جوی و میزان بالای بارندگی سرهنگ نورالله خادم  رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مردم از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.

وی با اشاره به وقوع چند فقره تصادف خسارتی در سطح شهر ایلام از رانندگان خواست با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.

وقوع سیل در استان ایلام علاوه بر کندی تردد در سطح معابر درون‌شهری و جاده‌های مواصلاتی استان ایلام خساراتی را به زیرساخت‌های شهری و روستایی استان نیز وارد کرده است. شدت بارندگی با توجه به کوهستانی بودن شهر ایلام، وجود سیل بندهای زیاد و شیب برخی معابر خسارات زیادی را به دنبال داشته و آب برخی نقاط شهر ایلام را در برگرفته به‌گونه‌ای که تردد در آن امکان‌پذیر نیست.

شدت بارندگی و شرایط جوی ناپایدار باعث لغو پروازها در فرودگاه ایلام شد. ستاد مدیریت بحران استان ایلام با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد به دنبال بارش شدید باران، همه ادارات، بانک‌ها و مراکز آموزشی ایلام امروز پنجشنبه تعطیل است.

#طوفان بوشهر را در نوردید

روز گذشته؛ استان بوشهر با طوفانی با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت دست‌وپنجه نرم کرد و اداره کل هواشناسی استان نیز برای هفته آینده آسمانی بارانی را پیش‌بینی کرد.

نادر شفیع خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به طوفان دریایی در سطح استان بوشهر، اظهار کرد: از دو روز قبل اطلاعیه و اخطاریه‌های لازم ارسال‌شده است.

شفیع خدایی بیان کرد: با توجه به شروع بارندگی‌ها در سطح استان از هفته آینده  لازم است تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز طوفان در شهر بوشهر در حال عبور است و تاکنون ۲۳ میلی‌متر بارندگی در بوشهر و خارگ رخ‌داده است.

این در حالی است که قاسم قائدی مدیرکل بحران استانداری بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پیش‌بینی‌های لازم به همه فرمانداران استان به‌عنوان روسای مدیریت بحران شهرستان‌ها ارسال‌شده است.

قائدی افزود: در حال حاضر ۱۴ کارگروه تخصصی فعال در سطح استان فعال است و آمادگی لازم وجود دارد.

#هوای شرجی در خوزستان جای خود را به باران داد

درحالی‌که بسیاری از استان‌های کشور با کاهش دما مواجه هستند در جنوب کشور و استان خوزستان مردم شرجی و گرمای هوا را تجربه می‌کنند ولی خوزستانی ها از ورود سامانه بارشی به کشور بی‌نصیب نماندند به طوری که روز گذشته اهوازی‌ها شاهد اولین بارش باران پاییزی بودند.

بیشترین میزان بارش باران‌های طی روزهای اخیر در شهرستان آبادان گزارش شد و این در حالی است که این شهر معمولاً کمترین میزان بارش باران را در بین سایر شهرهای خوزستان به خود اختصاص می‌دهد.

علیرضا غلام پور معاون هواشناسی خوزستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: میزان بارندگی در شهرهای اهواز یک میلی‌متر، شوشتر هشت میلی‌متر، دزفول ۱.۶ میلی‌متر، بستان ۳.۵ میلی‌متر، شادگان دو میلی‌متر، آبادان ۴.۸ میلی‌متر، ماهشهر ۴.۶ میلی‌متر، گتوند ۳.۵ میلی‌متر و شوش سه میلی‌متر بوده است.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان خوزستان در برخی نواحی شاهد رگبار، رعدوبرق، تگرگ، وزش تندباد و آب‌گرفتگی معابر پیش‌بینی می‌شود. همچنین اهوازی‌ها با تندبادهای لحظه‌ای نیز مواجه خواهند بود و احتمال وقوع گردوخاک وجود خواهد داشت.

#بارش باران در استان زنجان شدت می‌گیرد

در استان زنجان بارش باران از چند روز گذشته شروع و باعث آب‌گرفتگی معابر و همچنین افزایش سطح آب رودخانه‌ها در این استان شده است به گفته مدیرکل سازمان هواشناسی بارش‌ها شدت خواهد داشت.

احد یاغموری مدیرکل هواشناسی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: بارش باران از چند روز گذشته در استان شروع‌شده و تا روز یکشنبه هفته آینده تداوم دارو در اواخر روز شنبه بارش باران به برف تبدیل خواهد شد.
وی به وضعیت دمایی استان زنجان طی چند روز آینده اشاره کرد و گفت: دمای استان زنجان از دیروز سرد شده ولی از فردا صبح  ۶ الی ۱۲ درجه سانتی‌گراد سردتر می‌شود.
مدیرکل هواشناسی استان زنجان به کشاورزان هم توصیه کرد برای حفاظت از باغات و سرمازدگی محصولات حتماً از سیستم‌های گرمایشی استفاده کنند.

صفی الله کرامتی مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به‌شدت بارندگی‌ها و کاهش دمای هوا گفت: با توجه به گزارش هواشناسی مبنی برشدید شدن بارش باران در استان باید تمهیدات و اقدامات لازم درراستای مقابله با هرگونه حادثه و بحران در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: احتمال وقوع سیل و آب‌گرفتگی در معابر و حاشیه رودخانه‌ها وجود دارد و به مردم و به‌خصوص کشاورزان توصیه می‌شود در این ایام از حاشیه رودخانه‌ها دوری کنند.

#آب‌گرفتگی شدید در معابر سنندج

اما در استان کردستان شدت باران و آبگرفتگی معابر شهروندان را غافلگیر کرد. اداره کل هواشناسی کردستان نیز در اطلاعیه اعلام کرد: بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی، سامانه فعال بارشی از اوایل روز سه‌شنبه پنجم تا صبح شنبه ۹ آبان به مدت چهار روز متوالی استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

هواشناسی استان کردستان در اطلاعیه ای دیگر اعلام کرد: این سامانه منجر به بارش‌های فراوان به‌ویژه در روزهای چهارشنبه ۶ آبان، پنج‌شنبه ۷ آبان و جمعه ۸ آبان در استان می‌شود، به علت تداوم فعالیت بارشی این سامانه در برخی نقاط شهری امکان آب‌گرفتگی معابر وجود دارد و همچنین همراه با این سامانه و نیز متعاقب آن دمای هوا به‌طور محسوسی کاهش‌یافته و هوا سردتر می‌شود.

گزارش اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان نیز حاکی است که در دو مسیر اصلی و فرعی در این استان نیز میزان بارش‌ها باعث ریزش کوه شده که با حضور به‌موقع نیروهای راهداری این مسیرها در کوتاه‌ترین زمان ممکن بازگشایی‌شده‌اند.

پلیس‌راه استان کردستان نیز به رانندگان وسایل نقلیه هشدار داد که هنگام تردد در جاده‌های استان قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را به‌خوبی رعایت کنند تا شاهد وقوع حوادث رانندگی در این استان نباشیم.

#متوسط بارش در شهر کرمانشاه ۷۲ میلی‌متر گزارش شد

و اما در استان کرمانشاه متوسط بارندگی‌ها تا پایان روز چهارشنبه ششم آبان ماه به ۷۹ میلی‌متر رسید. شهناز حق‌پرست کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: سامانه بارشی که از روز دوشنبه هفته جاری وارد استان شده و موجب بارش‌های خوبی طی این مدت در سطح استان شده تا روز شنبه هفته آینده به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

حق‌پرست افزود: طی این مدت بیشترین بارش باران مربوط به شهرستان پاوه با ۱۶۴ میلی‌متر بوده، ضمن اینکه متوسط بارش در شهر کرمانشاه ۷۲ میلی‌متر بوده است.

کارشناس اداره هواشناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: بارش باران تا پایان وقت امروز ادامه داشته و در روز جمعه نیز بارندگی با شدت کمتری نسبت به امروز ادامه خواهد داشت.

#آب‌گرفتگی معابر شهری و روستایی در شهرهای استان لرستان

آسمان استان لرستان نیز بارانی شد به طوری که مدیرکل مدیریت بحران لرستان وضعیت بارش‌های باران را در این استان اعلام کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از آغاز بارش‌ها تاکنون در شهرستان نورآباد ۶۴ میلی‌متر باران باریده است.

وی با اشاره به بارش ۵۶ میلی‌متر باران در شهرستان رومشکان، ۵۳ میلی‌متر در شهرستان کوه دشت و ۵۳ میلی‌متر در شهرستان الشتر عنوان کرد: همچنین در شهرستان پل‌دختر ۳۵ میلی‌متر، بروجرد ۲۶ میلی‌متر، خرم‌آباد ۲۶ میلی‌متر، دو رود هشت میلی‌متر، ازنا پنج میلی‌متر و الیگودرز نیز دو میلی‌متر بارش باران را داشته‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان افزود: بارش‌ها در لرستان تا عصر فردا جمعه ادامه خواهند داشت.

آریایی یادآور شد: بارش‌های باران در شهرستان کوهدشت موجب آب‌گرفتگی در سطح معابر شهری و روستایی شهرستان کوهدشت شده است.

 

منبع: مهر

درباره یوسف-جناح