خانه / پیش بینی ها / ورود ایران به یک دوره مرطوب / کاهش دما و بارش در راه کشور

ورود ایران به یک دوره مرطوب / کاهش دما و بارش در راه کشور

با عرض سلام و خسته نباشید به کاربران و خوانندگان محترم سایت هواجناح.

بعد از گذراندن یک دوره نسبتا پایدار و  بدون پدیده و همچنین گرماهای طاقت فرسا در کشور و منطقه ، حال نوبت آن است که با اغاز تدریجی فصل زراعی و بارشی جدید مجددا فعالیت خودمان را در سایت تخصصی هواجناح از سر گیریم.

ضمن تشکر و قدرانی از شما کاربران فهیم و عزیز تقاضا داریم که سوالات و نظرات خود را حتما از قسمت نظرات شما با ما در میان بگذارید .

طی چند روز اخیر و عمدتا در ساعات عصر و شب و متناسب با موقعیت کنونی فصل ، شاهد رشد ابر و بارش های رگباری در برخی نقاط جنوب شرق کشور بودیم که پیش بینی می گردد این شرایط جوی کماکان در دو بعدازظهر آینده نیز در برخی نقاط مستعد جنوب شرق فارس و جنوب کرمان و شمال هرمزگان تداوم یابد.

شدت بارش ها در برخی مناطق ذکر شده می تواند در ساعاتی منجر به آبگرفتگی معابر عمومی شود چرا که بارش در یک مدت زمان کوتاه و به صورت رگباری روی می دهد…

.

.

.

از نوار جنوبی که بگذریم ، در نکته مقابل یعنی در نوار شمالی کشور نیز با عبور متناوب امواج ناپایدار بارشی شاهد افزایش ابر و بارش باران و گاهی رعدوبرق خواهیم بود.

همچنین در دامنه های مرکزی رشته کوه زاگرس و برخی نقاط غرب و شمال غرب کشور و دامنه های مرکزی و جنوبی سلسله جبال البرز و سواحل جنوبی خزر نیز در سه روز آینده در برخی ساعات رشد ابر و بارش های پراکنده را پیش بینی می کنیم.

از اواخر وقت روز دوشنبه سامانه فعال بارشی از مرزهای شمال غربی و غربی وارد کشور شده و بارش ها از این نواحی شروع می شود و سپس با حرکتی شرق سو علاوه بر نقاط مذکور در مرکز کشور و سواحل جنوبی دریای کاسپین و دامنه های البرز و زاگرس و منطقه تهران به فعالیت خود ادامه می دهد.

از تبعات حرکت این سیستم در نقاط مذکور ، رشد ابر و بارش باران و رعدوبرق و گاهی تگرگ و وزش بادهای لحظه ای خواهد بود.

بارش ها در برخی نقاط غربی کشور در روز سه شنبه و در مناطق مرکزی کشور و سواحل جنوبی دریای مازندران در روز چهارشنبه از شدت بالایی برخوردار است.

همچنین به دنبال حرکت سامانه مذکور از کشور شاهد کاهش محسوس دما در نوار شمالی کشور خواهیم بود.

پدیده قابل ملاحظه در شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی هم وزش باد شدید و طوفان شن می باشد.

خلیج فارس امشب و فردا و دریای کاسپین در روز سه شنبه مواج پیش بینی می شود.

شایان به ذکر می شویم که وارد شدن ایران به یک دوره مرطوب بارشی در این بازه زمانی نسبت به چند سال اخیر کم سابقه بود و ناهنجاری بزرگی به حساب می اید خصوصا که قرار است فعالیت گسترده ای از سیستم روز دوشنبه در بیشتر نقاط کشور داشته باشیم.

شکل گیری این شرایط ایده ال و ویژه را در کل مدیون قرار گرفتن شاخص دورپیوندی انسو در فاز مثبت بسیار قوی (النینو) و همچنین حرکت شاخص دو قطبی اقیانوس هند در فاز گرم است که توانسته است منبع عظیمی از اب های قابل بارش را به جو خاورمیانه و خصوصا ایران وارد نماید.

همچنین حرکت و رخنه تاوه قطبی به عرض های جغرافیایی پایین تر و رسیدن ان به نوار شمالی کشور نیز نقش بسزایی در تشدید بارش های اواسط هفته آینده ایفا می کند.

درباره شهاب ولی زاده

نام و نام خانوادگی: شهاب ولی زاده اقجه متولد : 1372/08/25 زادگاه : شهرستان ملکان اذربایجان شرقی محل سکونت فعلی: شهرستان بوشهر تحصیلات: لیسانس هواشناسی