خانه / پیش بینی ها / هواجناح>پیش بینی وضع هوا-۲

هواجناح>پیش بینی وضع هوا-۲

صفحه بسته شد…به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید

بروزرسانی یکشنبه ۳۰ اذر ۹۳

سیستم بارش زایی که یکی دو روزی است در بخش هایی از نیمه غربی و شمالی کشور فعال است به تدریج از شدت فعالیتش در غرب کاسته خواهد شد و ضمن تاثیگذاری بر جنوب غرب به سمت مرکز و شرق کشور حرکت خواهد خواهد کرد.

سیستم مذکور دوشنبه از مرزهای شرقی کشور خارج خواهد شد.

طی روز دوشنبه در بخش هایی از مرکز،شمال و شرق هرمزگان و جنوب کرمان وضعیت رطوبت بخصوص در ترازهای زیرین جو مناسب خواهد بود و با همراهی شرایط ناپایدار انتظار بارش هایی در این مناطق بیجا نخواهد بود.

طی سه روز آینده هوای سایر مناطق جنوبی گاها با افزایش ابر همراه خواهد بود.

وضعیت دمای منطقه طی این مدت نرمال به تدریج متمایل به زیرنرمال خواهد بود اما پس از آن به گونه ایست که روند افزایشی به خود خواهد گرفت.

از دوشنبه تا چهارشنبه شدت وزش باد غربی در سواحل و کرانه های خلیج فارس پدیده بارز منطقه خواهد بود.

accum-30azar-2day93

بروزرسانی دوشنبه ۲۴ آذر۹۳

سیستم  بارش زایی که یکی دوروزی است بخش هایی از غرب کشور را درگیر فعالیت خود کرده است همچنان طی دورروز آینده به فعالبت خود در غرب و شمال کشور ادامه خواهد داد و تاحدی به عرض های پایین تر نیز کشیده خواهد شد.

سه شنبه عمده عملکرد سیستم در نواحی غربی و شمالی است.طی این روز دامنه بارش ها هرچند به صورت پراکنده تر به نواحی جنوب غربی نیز کشیده خواهد شد و مناطق شمالی بوشهر و فارس نیز بارش هایی را دشت خواهند کرد.

چهارشنبه با سامانه با شرق سوی خود ضمن تضعیف همچنان نواحی غربی و جنوب غربی وشمال و تاحدی مرکز کشور را تحت تاثیر قرار میدهد و به تدریج از نواحی شمال غرب و غرب خارج خواهد شد . در این روز مناطق جنوبی تر بوشهر و نیمه شمالی فارس و کرمان همچنان شانس دریافت بارش های پراکنده ای دارند.

پنجشنبه این سیستم از مرزهای شمال شرقی کشور خارج خواهد شد.

طی این مدت هوای بقیه مناطق جنوبی کشور عمدتا آرام و گاهی با افزایش ابر همراه خواهد بود.

وضعیت دمایی مناطق جنوبی نیز به گونه ایست که طی پنج روز آینده به وضعیت نرمال نزدیک خواهد شد و با کاهش نسبی همراه خواهد بود.

بروزرسانی پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۳

برررسی جدیدترین نقشه های هواشناسی نشان می دهند از اواخر وقت شنبه با ورود سیستم جدید بارشی به کشور  پایداری جوی بخش های غربی شمالی از بین می رود.

این سامانه بارشی طی روزهای یکشنبه تا چهارشنبه در نوار غربی و شمالی کشور سبب ریزش های آسمانی خواهد شد.

به نظر می رسد اکثر مناطق نیمه جنوبی کشور به جز برخی نواحی جنوب غربی(مناطق شمالی تر) طی روزهای آینده همچنان جو عمدتا آرامی را تجربه کنند.

دمای نیمه غربی کشور تا پنج روز آینده بالای نرمال خواهد بود و به تدریج با کاهش همراه خواهد بود.

 

نقشه زیر بارش ۱۹۲ ساعت آینده از دید gfs   را نشان می دهد:

 

 

بروزرسانی یک شنبه ۱۶ آذر ۹۳

 بررسی نقشه های هواشناسی حکایت از شکلگیری الگویی از نوع بندال امگا در تراز میانی جو دارد که در جانب شرقی و غربی این بندال کم ارتفاع هایی مشاهده می شود که یکی بر روی اروپا و دیگری بر روی اسیای میانه مستقر شده اند و در ما بین این کم ارتفاع ها و درست بر روی منطقه خاورمیانه و از جمله ایران ما ، پر ارتفاع فعال جوی و یا همان پشته موسوم به پر ارتفاع جنب حاره قرار گرفته است و در روزهای اینده ضمن تقویت و همپیوندی با پر ارتفاع مستقر بر روی روسیه ، سدی محکم در برابر نفوذ سامانه های بارشی به کشور خواهد بود. 

لذا با توجه به توضیحات فوق ، پیش بینی می شود کماکان تا ۷ روز آینده نیز در بیشتر مناطق کشور و از جمله در نوار جنوبی شاهد جوی پایدار باشیم.

از تبعات این پایداری مطلق جو در برخی مناطق مرکزی و جنوبی کشور ، می توان به افزایش پتانسیل غلظت آلاینده های جوی در شهرهای صنعتی و پر جمعیتی همچون اصفهان و اراک و قم و اهواز و شیراز و بوشهر اشاره کرد.

از همین روی به افراد حساس به شرایط فوق و بویژه به کودکان و سالخوردگان و همچنین به بیماران قلبی و ریوی توصیه می شود از رفت و امدهای غیر ضروری در سطح شهرها چشم پوشی کنند.

اخرین برون داد مدل های ۴ گانه هواشناسی نیز ، تا ۸ و ۱۰ روز اینده بارش خاص و قابل ملاحظه ای را برای نیمه جنوبی کشور پیش بینی نمی کنند.

تنها در اواخر هفته جاری ، احتمال وقوع بارش های پراکنده ای در استان خوزستان وجود دارد.

از لحاظ شرایط دمایی نیز در مناطق جنوبی کشور با شیب کندی در روزهای اینده شاهد افزایش جزیی دما خواهیم بود.

بروزرسانی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳

موج دامنه کوتاهی که از نوار جنوبی کشور در حال گذر است سبب هوای ابری و بارش های خفیف و پراکنده ای در برخی مناطق هرمزگان و جنوب بوشهر شد که به تدریج به فعالبت خود در این نواحی خاتمه خواهد داد.

طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۱۱ و ۱۲ آذر) با گذر دوموج از نوار شمالی کشور هوای این مناطق با ناپایداری های جوی همراه خواهد بود.

نیمه جنوبی کشور طی روزهای آینده جوی آرام و پایدار خواهد داشت.

از لحاظ دمایی در نواحی جنوبی-غربی به تدریج با افزایش نسبی مواجه خواهد بود و تا حداقل پنج روز آینده در شرایط بالاتر از نرمال قرار خواهد داشت.

وزش باد در نوار جنوبی کشور تا آخرهفته غالبا غربی خواهد بود که به تدریج از جمعه فروکش خواهد کرد.

بروزرسانی چهارشنبه ۵ آذر ۹۳

سیستم بارشی فعالی که چندروزی در کشور ما موجب بارش های گسترده شد هم اکنون از کشور خارج شده است.

این سامانه منجر به بارش های شدیدی در استان های جنوب غربی شد.در استان های جنوبی بارش ها پراکنده تر گزارش شد.

@@امار بارش برخی شهرهای جنوبی طی فعالیت سامانه:

استان بوشهر: بندردیلم:۱۴۴/جم:۶۹.۲/بوشهر:۳۳.۹/خارک:۴۴.۵

استان فارس:شهرک گلستان شیراز: ۸۵.۵/فیروزاباد:۶۸.۱/سپیدان:۶۷.۴/سد درودزن:۶۷/کازرون:۶۶.۳/ممسنی:۶۵

استان کهکیلویه و بویراحمد: یاسوج:۱۱۸.۶/دهدشت:۱۱۲.۸

استان هرمزگان:پارسیان:۱۶.۳/بندرلنگه:۲.۴/بستک:۵

 

نقشه زیر مناطق تحت پوشش و شدت بارش ۷۲ ساعت گذشته سطح کشور را نشان می دهد …

از اواسط وقت پنجشنبه ۶ اذر با ورود سامانه جدیدی به مرزهای شمال غربی بارش باران و برف در این نواحی آغاز خواهد شد و تا روز شنبه سبب ناپایداری های جوی در استان های شمال غربی و تاحدی غربی و نوار شمالی کشور خواهد شد.

از لحاظ دمایی نیمه جنوبی کشور طی روزهای آتی عمدتا با آنومالی مثبت روبرو خواهد بود.از روز شنبه ناهنجاری دمایی نرمال تا پایین تر از نرمال خواهد شد.

از لحاظ وزش باد تا اواسط هفته اینده غالبا وزش باد غربی حاکم خواهد بود

بروزرسانی سه شنبه ۴ آذر ۹۳ ساعت ۲۲:۲۰

سیستم بارشی فعال بر کشور در بسیاری از مناطق کشور بارش های گشترده ای به همراه داشته است. درحال حاضر نیز از بسیاری از شهرهای استان های بوشهر، فارس و خوزستان بارش های بسیارشدیدی گزارش شده است که منجر به آبگرفتگی معابر عمومی و سیلاب گشته است.

لازم به ذکر است این سیستم بارشی به تدریج ضمن تضعیف به سمت شرق و شمال شرق حرکت خواهد کرد و اواخر وقت چهارشنبه از مرزهای شرقی از کشور خارج خواهد شد.

در استان هرمزگان مناطق غربی و تاحدی مرکزی تا صبح چهارشنبه احتمال بارش های رگباری هرچندکوتاه مدت را دارند.

نقشه زیر بارش ثبت شده ۴۸ ساعت گذشته کشور را نشان می دهد:

بروزرسانی دوشنبه ۳ آذر۹۳ ساعت ۲۳

سیستمی که مدتها تحت پیگیری بود بالاخره در کشور ما وارد عمل شد و سبب بارش های خوبی در بخش های غربی و جنوب غربی شده است. در جنوب کشور بارش ها خفیف گزارش شده است.

 

 

هم اکنون این سیستم بارشی در حال تعمق بیشتر است و انتظار می رود طی ۴۸ساعت آینده منجر به رگبار و رعدوبرق های شدیدی در جنوب غرب کشور ازجمله استان های بوشهر،فارس و خوزستان شود که احتمال سیلابی شدن مسیل ها و آبگرفتگی معابر عمومی در این استان ها وجود خواهد داشت.

عملکرد این سیستم در استان هرمزگان عمدتا در غرب و مرکز استان معطوف بوده است که بیشتر به شکل بارش نم نم بوده است.

انتظار می رود تا صبح چهارشنبه همچنان شانس بارش در غرب و مرکز هرمزگان وجود داشته باشد.(مطابق با مدلها بامداد سه شنبه همچنین عصر سه شنبه تا صبح چهارشنبه فرصت بارش در غرب هرمزگان به شکل رگبار و رعدوبرق بیشتر باشد)

 

بروزرسانی شنبه ۱ اذر ۹۳ ساعت ۱۰

هواجناح: بررسی نقشه ها و اطلاعات هواشناسی حکایت از رخنه موجی نسبتا فعال به کشور از امروز شنبه ۱ اذر دارد.

لذا از سمت غرب و جنوب غرب بارندگی ها از امروز اغاز شده و تا اواسط هفته نیز بخش های وسیع تری از کشور را در بر خواهد گرفت.

با توجه به همراهی تراف کم فشار دریای سرخ با جریانات گرم و مللو از بخار اب جنوبی ، عمده بارش ها به صورت باران رخ خواهد داد و همچنین در برخی مناطق نیز بارش ها بسیار شدید پیش بینی می شود.

شدت بارش ها تا روز سه شنبه در برخی مناطق استان های آذربایجان های شرقی و غربی و اردبیل و گیلان و غرب مازندران و زنجان و کردستان و کرمانشاه و قزوین و البرز و ایلام و لرستان و خوزستان و چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد و فارس و بوشهر می تواند به حد آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و طغیانی شدن رودخانه ها منجر شود و همچنین در بلندی ها نیز بارش سنگین برف دور از ذهن نمی باشد.

همچنین در طول فعالیت سامانه مذکور در مناطق فوق نیز احتمال رخداد تند بادهای لحظه ای بویژه در استان های گرمسیر تر مانند بوشهر و خوزستان و فارس به سبب تشکیل ابرهای تندری و جوششی دور از انتظار نیست.

توصیه ای که به کشاورزان در خطه جنوب کشور داریم این است که هر چه سریع تر نسبت به کشت دیم اقدام نمایند .

از روز چهارشنبه سامانه بارشزای دیگری از غرب کشور را در بر میگیرد که در روزهای اینده در مورد ان بیشتر خواهیم گفت.

در انتها برای استان هرمزگان پیش بینی می کنیم که در روزهای آینده بارش هایی داشته باشیم که شدتش می تواند در ارتفاعات غربی و شمالی این استان واقع شود.

شایان به ذکر می شوم که طی روزهای دوشنبه و سه شنبه بارش ها در برخی مناطق بوشهر و فارس می تواند بسیار شدید باشد که بستر را برای وقوع هرگونه حوادث غیر مترقبه ای می تواند اماده کند که هوشیاری و اگاهی ارگان ها و نهاد های مربوطه را در این دو استان می طلبد.

مجموع بارش ۱۰ روز اینده کشور براساس آخرین برون داد مدل با دقت بالای GFS :

بروزرسانی پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۳ ساعت ۱۵

(نیمه اول آذر روزهای پر ابر و باران برای بیشتر مناطق کشور)

 

هواجناح: بررسی جدیدترین آپدیت مدل های هواشناسی نشان می دهد از اواخر وقت جمعه(۳۰آبان) با نفوذ سامانه بارشی فعالی که مدتهاست تحت پیگیری است شرایط برای رشد ابر و بارش در بخش های وسیعی از کشور فراهم خواهد شد.

این سیستم بارشی با حرکت شرق سوی ناوه عمیق دریای مدیترانه فعالیت خود را از اواخر وقت جمعه از مرزهای غربی کشور آغاز خواهد کرد و به تدریج با ارسال امواج رطوبتی دریای سرخ ضمن تشدید ، مناطق بیشتری از کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

روز شنبه(۱ آذر) عمده فعالیت موج در غرب کشور خواهد بود.

یکشنبه(۲ آذر) فعالیت سیستم ضمن تقویت به عرض های پایین تر کشیده خواهد شد و علاوه بر غرب و شمال کشور ، جنوب غرب و دامنه های جنوبی زاگرس و تاحدی جنوب را نیز تاثیر قرار خواهد داد. در این روز بارش های استان های نوار غربی و جنوب غربی بارز خواهد بود.بارش در نواحی جنوبی تر با رعدوبرق همراه است.

دوشنبه(۳اذر) شاخه شمالی سیستم تنها در نوار شمال و شمال شرقی کشور سبب بارش خواهد شد اما شاخه جنوبی آن همچنان فعالیت است .

سه شنبه(۴آذر) تقویت شاخه جنوبی موج مذکور در استان هایی همچون بوشهر،غرب و مرکز هرمزگان ،غرب کرمان و جنوب فارس سبب بارش باران خواهد شد.

چهارشنبه(۵آذر)سیستم به تدریج به کار خود در کشور پایان خواهد داد .

 

نقشه زیر بارش تجمعی ۲۹ ابان تا ۵ آذر را نشان می دهد.

 

از لحاظ دمایی طی روزهای آینده در اکثر مناطق کشور افزایش دما محسوس است و با آنومالی مثبت روبرو خواهد بود .

 

@پیش بینی هوای استان هرمزگان:

بر اساس توضیحات داده شده هوای استان هرمزگان طی روزهای پنجشنبه و جمعه گاهی با افزایش ابر همراه خواهد بود.

از روز  یکشنبه با نفوذ سامانه ناپایدار به تدریج افزایش ابر و احتمال بارندگی پراکنده در غرب هرمزگان همراه خواهد بود.از دوشنبه تا اوایل وقت چهارشنبه این شرایط تقویت خواهد شد و علاوه بر غرب در مرکز و شمال هرمزگان نیز آسمانی عمدتا ابری و در برخی ساعات با بارش باران همراه خواهد بود.

بر این اساس هوای شهرستان و منطقه جناح طی از اواخر وقت یکشنبه تا اوایل وقت چهارشنبه(۲ تا ۵ آذر) با افزایش ابر و به تدریج با بارندگی همراه خواهد بود.

 

جزییات عملکرد سیستم در پیش بینی های بعدی اطلاع رسانی خواهد شد

بروزرسانی دوشنبه ۲۶آبان ۹۳ ساعت ۱۹

هواجناح:سیستم بارشی که پیشتر در مورد آن صحبت شده بود هم اکنون در کشور فعال است و ابرهای ناشی از آن بسیاری از مناطق نیمه غربی و نوار شمالی کشور را در برگرفته است و سبب بارش در این نواحی شده است.

این سامانه بارشی طی روز سه شنبه همچنان در غرب کشور فعال است و به عرض های پایین تر نیز کشیده می شود و استان های جنوب غربی و سواحل شمالی خلیج فارس را نیز درگیر  فعالیت های خود می کند.

موج مذکور چهارشنبه با فعالیت در شمال و شمال شرق به کار خود در کشور پایان خواهد داد.

اما این پایان کار نیست و ان شاءالله در هفته های آتی موج های دیگری نیز به کشور ما نفوذ می کنند که به نظر می رسد حداقل تا نیمه اول آذر روزهای پرابر و بارانی را در کشور شاهد باشیم.

در مورد نحوه فعالیت سامانه های بعدی و تاثیر آنها در نیمه جنوبی کشور در پست های آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

 

—–> نقشه زیر بارش تجمعی ده روز آینده مدل GFS را نشان می دهد

بروزرسانی چهارشنبه ۲۰ آبان ۹۳

هواجناح:  بررسی جدیدترین مدلهای هواشناسی نشان می دهد تا چهار روز آینده همچنان جوی آرام و پایدار بر کشور حاکم می باشد.اما از روز یکشنبه با ورود موجی از سمت شمال غرب و غرب کشور آرامش جو در کشور به هم می خورد و در نیمه غربی-شمالی کشور سبب ناپایداری خواهد شد.

مطابق با آپدیت های فعلی این سیستم از اواخر وقت یکشنبه(۲۵آبان) فعالیت خود را در کشور آغاز خواهد نمود و روزهای دوشنبه و سه شنبه (۲۶ و ۲۷ آبان) در غرب و شمال کشور سبب ریزش آسمانی خواهد شد.به نظر می رسد چهارشنبه این سیستم از مرزهای شرقی کشور خارج خواهد شد.

 تاثیر این سیستم در نیمه جنوبی کشور تنها در بخش هایی از استان های جنوب غربی(عمدتا مناطق شمالی تر) خواهد بود.برای سایر مناطق جنوب فعلا پدیده قابل ذکری پیش بینی نمی شود.

از لحاظ دمایی طی روزهای آتی(خصوصا از جمعه به بعد) دمای هوا به تدریج روند افزایشی به خود خواهد گرفت.

 بروزرسانی شنبه ۱۷ آبان ۹۳

طی روزهای اخیر جوی آرام و پایدار بر کشور حاکم بوده است که این شرایط  طی روزهای آینده نیز بر اغلب مناطق کشور حکمفرما خواهد بود.

تنها در برخی ساعات در پایان هفته گاها شاهد افزایش ابر خواهیم بود.

به نظر می رسد حداقل طی یک هفته تا ده روز آینده همچنان جو آرام و پایداری بر نیمه جنوبی حاکم باشد.

از لحاظ دمایی همچنان شاهد دمایی پایین تر از نرمال طی چند روز آینده خواهیم بود با این تفاوت که اندکی از از تاثیر آن کاسته می شود.

از لحاظ وزش باد طی شبانه روز آینده در برخی ساعات شرق خلیج فارس و تنگه هرمز همراه با وزش باد شرقی خواهد بود که به تدریج فروکش خواهد کرد.

 

بروزرسانی سه شنبه ۱۳ آبان ۹۳

هواجناح: سیستم فعالی که طی دوسه روز اخیر در کشور فعال است درحال حاضر بخش های زیادی از نیمه شمالی و تا حدی جنوب غرب کشور را در برگرفته است و سبب بارش برف و باران در اقصی نقاط این مناطق شده است.

پیش بینی می شود طی روز چهارشنبه شرایط ناپایدار به سمت شرق کشور کشیده می شود و در بخش هایی از شمال و تاحدی مرکز و شمال شرق سبب ناپایداری می شود.ضمن اینکه در بخش هایی از مرکز هرمزگان احتمال ناپایداری دور از انتظار نیست.

پنجشنبه شرایط ناپایدار به کلی از کشور خارج خواهد شد.

طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه وزش باد غربی در منطقه پدیده غالب خواهد بود.خلیج فارس طی این روز مواج پیش بینی می شود.

ضمن اینکه از روز چهارشنبه آنومالی دما نسبت به شرایط بلندمدت کاهش شدیدی را در اکثر نقاط کشور نشان می دهد.این کاهش دما در نیمه شمالی ملموس تر خواهد بود.

 

 

 

برای مشاهده پیش بینی های گذشته بر روی لینک زیر کلیک نمایید

پیش بینی های گذشته

درباره یوسف-جناح