خانه / هشدار : بارش های شدید تابستانی جنوب کشور را تهدید می کند

هشدار : بارش های شدید تابستانی جنوب کشور را تهدید می کند

منتشر شده در ۱۲ شهریور۹۴ ساعت ۰۱:۲۱

بررسی نقشه های هواشناسی حکایت از عبور یک مرکز کم ارتفاع فعال جوی از فراز شمال دریای مازندران و منطقه روسیه می باشد که امواج شرقی ناشی از آن به طور متوالی طی روزهای آتی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و سبب کاهش ضخامت ارتفاع در بیشتر مناطق کشور و عقب نشینی پر ارتفاع منحوس جنب حاره به ممالک عربی خواهد شد .

همچنین با عبور ایزوبارهای نسبتا درشت از مناطق شرقی کشور و همچنین تقویت کم فشار مستقر در سطح زمین در مناطق جنوبی و برخورد هوای سرد و گرم در بخش هایی از مناطق جنوبی میهن خوش نقشمان ، شرایط برای تشکیل و ظهور ابرهای جوششی و تندری در ساعات بعدازظهر و شب فراهم گشته و در برخی مناطق رگبار و رعدوبرق کوتاه مدت تابستانی را شاهد خواهیم بود.

بنابراین در سه روز آینده در برخی مناطق جنوبی استان کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان و بلندی ها در فارس و هرمزگان و بوشهر رشد ابرهای جوششی و به طور موقت و کوتاه مدت رگبار و رعدوبرق و وزش باد نسبتا شدید لحظه ای و احتمالا ریزش تگرگ (به دلیل افت ناگهانی دما و افزایش توربلانس جوی در تراز ۷۰۰ به جهت تشکیل ابرهایی از نوع کومولونیمبوس) را شاهد خواهیم بود.

از روز شنبه بر وسعت مناطقی که شاهد رشد ابرهای جوششی و بارش های تابستانی خواهند بود تدریجا افزوده شده و دامنه این ناپایداری ها به ارتفاعات مرکزی و جنوبی زاگرس و البرز و بلندی ها در غرب و شمال غرب و مرکز کشور نیز خواهد رسید.

به بیانی ساده تر می توان گفت که در مجموع ۱۰ روز اینده تنها در نوار شرقی کشور بارش و ناپایداری نخواهیم داشت و در کل نیمه غربی کشور البته در ارتفاعات بایستی منتظر بارش حتی برای یک مدت کوتاه باشیم .

با اینکه در فصل تابستان به دلیل ناگهانی و تندری بودن بارش ها به طور قطع نمی توان شدت بارش ها را تعیین نمود اما با اعتماد به آخرین الگوی نقشه های پیش یابی امشب ، مناطقی همچون کلمه و بوشکان و تنگ ارم و برازجان در استان بوشهر و لار و گراش و خنج و کازرون در استان فارس و سیاهو و گهره و زاکین و طیفکان و دره شهر و ایرر و گوهران و سردشت بشاگرد و جناح و بستک در استان هرمزگان و در برخی نقاط چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه بویر احمد به دلیل رویداد بارش شدید و رگباری باران همراه با رعدوبرق و ریزش تگرگ امکان آبگرفتگی معابر عمومی و طغیان و سیلاب رودخانه ها وجود دارد بنابراین توصیه ما به اهالی نقاط مذکور پرهیز از توقف و اتراق در بستر و حاشیه رودخانه ها می باشد.

به سبب شدت بارش ها ، وزش بادهای آنی و احتمال بارش تگرگ و رخ دادن پدیده ی صاعقه و اصابت آن به زمین ، لزوم هوشیاری مردم خصوصا روستائیان ، کشاورزان ، باغداران و چوپانان محترم لازم است ، تا از خسارات احتمالی جلوگیری گردد.

لازم به ذکر است که خلیج تا ابد فارس تا دو روز آینده به دلیل افزایش سرعت باد های غربی و شمال غربی مواج پیش بینی می شود.

پدیده عمده مناطق شرقی از جمله شمال سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی وزش باد شدید و توفان شن می باشد.

پیش بین : شهاب ولی زاده از بوشهر

Untitled

درباره شهاب ولی زاده

نام و نام خانوادگی: شهاب ولی زاده اقجه متولد : 1372/08/25 زادگاه : شهرستان ملکان اذربایجان شرقی محل سکونت فعلی: شهرستان بوشهر تحصیلات: لیسانس هواشناسی