خانه / پیش بینی ها / باران تاریخی ایلام ، میزان خسارات و اقدامات-بازدید معاونین رییس جمهور از ایلام

باران تاریخی ایلام ، میزان خسارات و اقدامات-بازدید معاونین رییس جمهور از ایلام

دنیای اقتصاد:دامنه های غربی زاگرس اولین ایستگاه بارندگی بود که آغاز ال نینو در ایران نامیده شده بود،که رییس سازمان هواشناسی کشور آن را یک پدیده مهم جوی میداند ، اما نه از نوع ال نینو

تا صبح روز جمعه ۸ آبان ماه میزان بارش در غربی ترین استان کشور در پشت رشته کوه زاگرس ، از روز دوشنبه تا کنون به بیش از ۳۲۰ میلی متر رسیده ،که گفته می شود طی ۱۰۰ سال اخیر بی نظیر بوده است.

میزان بارش و سیلاب ها و مشکلات ناشی از آن به حدی است که مرد گیلانی هیات دولت را به منطقه کشانده است، تا مستوفی حساب و کتاب های دولت اوضاع را از نزدیک ببیند و به تدارک حمایت های مالی پوشش حادثه و جبران خسارت بپردازد.

محمد باقر نوبخت روز تعطیلی خودرا در ایلام و در مناطق سیل زده می گذراند، و ضمن بازدید از مناطق سیل زده با همکاری مسئولین استان و ستاد بحران کشور به دنبال راه حل هایی برای کاهش لطمات ، جبران خسارات و کمک به مردمی که گرفتار خروش طبیعت شده اند، طراحی کند.

آخرین اخباری که از خبرگزاری رسمی دولت در این خصوص مخابره شده در ذیل می آید:

میزان بارش باران در ایلام به ۳۲۴ میلی متر رسید

مدیرکل هواشناسی استان ایلام گفت: میزان بارش باران در شهر ایلام با توجه به بارندگی های شب گذشته به ۳۲۴ میلی متر رسید.

یوسف شیخ الملوکی روز جمعه با بیان اینکه این میزان بارش ثبت شده در ۷۲ ساعت گذشته، از نظر حجم بارش و بازه زمانی بی سابقه است، افزود: آمارهای دقیق مقایسه ایی در دست تهیه است اما بطور تقریبی حدود ۳۰۰ درصد افزایش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت در ایستگاه های ملکشاهی ۲۴۵ میلی متر، ایوان ۲۲۹ میلی متر، لومار ۲۰۷ میلی متر، سرابله ۲۰۳ میلی متر، آبدانان ۱۰۹ میلی متر، دره شهر ۶۸ میلی متر و دهلران و مهران ۵۹ میلی متر باران ثبت شده است.
مدیرکل هواشناسی استان ایلام گفت: سیستم بارش زایی که از روز سه شنبه گذشته وارد استان ایلام شده در حال تضعیف است و تا اواخر امشب و اوایل فردا از استان خارج خواهد شد.
شیخ الملوکی افزود: امروز شاهد آخرین فعالیت های این سیستم ناپایدار شامل رگبار و رعد و برق به صورت پراکنده در مناطق مختلف استان ایلام هستیم.
بارش بی سابقه باران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته باعث جاری شدن سیل و اختلال در روند عادی زندگی مردم ایلام شد و علاوه بر تخریب زیرساخت ها، آبگرفتگی منازل مردم، سه کشته و یک مفقود نیز بر جای گذاشت.
همچنین در اثر سیل و گل آلود شدن آب سد ایلام و چشمه های گل گل، آب ۵۰ درصد مشترکان ایلامی قطع شد و هم اکنون آبرسانی بصورت سیار انجام می شود.
به علت بارش شدید باران فعالیت همه مراکز آموزشی، دستگاه های اجرایی و دولتی و بانک های ایلام روز پنجشنبه در پی اعلام ستاد بحران تعطیل بود و پروازهای فرودگاه ایلام نیز لغو شد.

خسارت سیل به ۲۰ هزار واحد مسکونی ایلام

معاون امور عمرانی استاندار ایلام اعلام کرد: در نتیجه وقوع سیلاب در سطح شهر ایلام ۲۰ هزار واحد مسکونی و یک هزار دستگاه خودرو خسارت دیده اند.

شاپور پولادی شامگاه پنجشنبه همچنین از تخریب تاسیسات چشمه گل گل شهر ایلام (تامین کننده ۴۵ درصد آب شهر ایلام) خبر داد و افزود: در سطح شهر ایلام ۲۰ کیلومتر مسیل نیز تخریب و برخی نیز در آستانه تخریب قرار دارند.
وی میزان برآوردهای اولیه از وقوع سیل در این استان را شش هزار میلیارد ریال اعلام و بیان کرد:این برآورد اولیه از وقوع سیلاب است و کارشناسان ما باید بررسی های لازم در این خصوص را انجام دهند.
پولادی یادآور شد: برآورد مذکور، تنها مربوط به گزارش ها و برآوردهای اولیه بوده و هنوز جمع بندی نهایی انجام نشده است.
وی اضافه کرد: کمیته های ارزیاب با مراجعه به منازل مردم و بر اساس فرمت مربوطه میزان خسارت های ناشی از وقوع سیل را ارزیابی خواهند کرد.
پولادی از مردم خواست در ۴۸ ساعت آینده در حاشیه پل ها و مناطقی که آبگیری بیشتری دارد، سکونت نکرده و در صورت نیاز از اماکن عمومی همچون مدارس و مساجد یا منازل اقوام برای سکونت استفاده کنند.
بارش ۲۳۰ میلی متر باران در ۴۸ ساعت گذشته در شهر ایلام موجب اخلال در زندگی عادی و روزانه مردم شده است.
به علت بارش شدید باران فعالیت همه مراکز آموزشی، دستگاه های اجرایی و دولتی و بانک های ایلام امروز پنجشنبه در پی اعلام ستاد بحران تعطیل بود، پروازهای فرودگاه ایلام لغو شد و براساس اعلام ستاد مدیریت بحران بر اثر وقوع سیل سه نفر کشته و یک نفر هم مفقود شده است.
هم اکنون شبکه آب شرب ۵۰ درصد مناطق شهر ایلام قطع است و آبرسانی به صورت سیار انجام می شود که علت قطع شبکه آب شرب این مناطق گل آلود شدن آب سد ایلام و چشمه گل گل به عنوان منابع تامین آب شرب شهر ایلام اعلام شده است

زندگی مردم ایلام پس از باران

بارش ۲۳۰ میلی متر باران در ۴۸ ساعت گذشته در شهر ایلام موجب اختلال در زندگی عادی و روزانه مردم شده است.

استاندارایلام روزجمعه یادآور شد:بارندگی ها شب گذشته درنقاط مختلف استان ادامه داشت که درملکشاهی بخشی ازپل های مسیر راتخریب و درچرداول و سیروان به زمین های کشاورزی خسارت هایی را واردکرد.
محمدرضا مروارید همچنین از نابودی بخش قابل توجهی از راه های عشایری در استان خبر داد.
بارش شدید باران فعالیت همه مراکز آموزشی، دستگاه های اجرایی و دولتی و بانک های ایلام را روز پنجشنبه با اعلام ستاد بحران تعطیل کرد و پروازهای فرودگاه این شهر نیز لغو شد.
براساس اعلام ستاد مدیریت بحران بر اثر وقوع سیل سه نفر کشته و یک نفر هم مفقود شده است.
هم اکنون شبکه آب شرب ۵۰ درصد مناطق شهر ایلام قطع است و آبرسانی به صورت سیار انجام می شود که علت قطع شبکه آب شرب این مناطق گل آلود شدن آب سد ایلام و چشمه گل گل به عنوان منابع تامین آب شرب شهر ایلام اعلام شده است.
با وقوع این پدیده طبیعی و خسارت های ایجاد شده قرار است معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از طریق فرودگاه شهدا وارد ایلام شود.
هدف از سفر محمدباقر نوبخت بازدید از مناطق آسیب دیده از سیل در ۴۸ ساعت گذشته و بررسی خسارت های وارده به زیرساخت ها و مردم استان ذکر شده است.
حضور در ستاد بحران و شورای برنامه ریزی استان نیز از دیگر برنامه های سفر نوبخت به ایلام است.

سیل بیش از ۷ میلیارد ریال به زیرساخت های راه در دهلران خسارت وارد کرد

فرماندار دهلران از خسارت هفت میلیارد ریالی سیل به زیرساخت های ارتباطی و راه های این شهرستان مرزی خبر داد.

امید علی سبزی روز جمعه گفت: بارش شدید باران و جاری شدن سیل در دو روز گذشته همچنین به زیرساخت های حوزه آب شرب روستایی و شهری و مخابرات نیز خسارت زده است.
وی اظهار کرد: در اثر بارش دو روز گذشته بناها و روکش آسفالت راه های اصلی و روستایی بدلیل آبگرفتگی دچار خسارت های عمده ایی شده اند.
سبزی با اشاره به فعالیت ۱۵ دستگاه ماشین راهداری در دهلران و بخش زرین آباد برای امدادرسانی و پاکسازی جاده های برون شهری و روستایی افزود: بیشترین خسارت در حوزه راه ها در مسیر دهلران به مهران وارده شده است.
وی از خسارت سیل به بخش کشاورزی شهرستان نیز خبر داد و تاکید کرد: میزان دقیق خسارت به این بخش مشخص نیست ولی مزارع پرورش ماهی در بخش های زرین آباد و سرا میمه دچار خسارت زیادی شده اند.
سبزی با اشاره به قطعی فیبر نوری در مسیر دهلران به مهران و بخش زرین آباد گفت: با تلاش و پیگیری های فرمانداری و استفاده از امکانات و ماشین آلات راه و شهرسازی، مشکل قطعی بر طرف و ارتباط تلفن همراه و اینترنت عصر روز گذشته برقرار شد.
فرماندار دهلران با اشاره به آمادگی کامل ستاد بحران برای هرگونه شرایط بحرانی افزود: با توجه به بارش های اخیر، تلاش شهرداران و پرسنل شهرداری های دهلران و سراب میمه و مدیر و کارکنان راه و شهرسازی و راهداری دهلران و زرین آباد برای امدادرسانی و پاکسازی معابر قابل تقدیر است.
سبزی اضافه کرد: در اثر بارندگی اخیر همچنین یک نفر از عشایر منطقه زرین آباد مفقود شده که تاکنون از وضعیت این فرد اطلاعی حاصل نشده است ولی تلاش ها برای پیدا کردن این فرد ادامه دارد.
شهرستان دهلران در ۲۳۰ کیلومتری جنوب ایلام قرار دارد.
بارش شدید باران در ۷۲ ساعت گذشته در استان ایلام موجب اختلال در زندگی عادی و روزانه مردم شده است.
به علت بارش شدید باران فعالیت همه مراکز آموزشی، دستگاه های اجرایی و دولتی و بانک های ایلام روز پنجشنبه در پی اعلام ستاد بحران تعطیل بود، پروازهای فرودگاه ایلام لغو شد و براساس اعلام ستاد مدیریت بحران بر اثر وقوع سیل سه نفر کشته و یک نفر هم مفقود شده است.
شبکه آب شرب ۵۰ درصد مناطق شهر ایلام قطع است و آبرسانی به صورت سیار انجام می شود که علت قطع شبکه آب شرب این مناطق گل آلود شدن آب سد ایلام و چشمه گل گل به عنوان منابع تامین آب شرب شهر ایلام اعلام شده است.

نوبخت و حسین فریدون از برخی مناطق سیل زده بازدید ایلام کردند

محمد باقرنوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوربه همراه حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهور روز جمعه پس از ورود به ایلام از برخی مناطق سیل زده بازدید کردند.

نوبخت پس از بازدید از منطقه سیل زده بلوار آزادی شهر ایلام تاکید کرد: در جلسه یکشنبه هفته آینده هیات دولت تصمیمات مقتضی برای رسیدگی به مشکلات مردم سیل زده استان ایلام اتخاذ خواهد شد.

وی در جمع اهالی این محل گفت: تیم های فنی ستاد مدیریت بحران و هیات دولت در روزهای آینده برای بازدید از مناطق آسیب دیده از سیل و بررسی خسارت های وارد شده به ایلام اعزام می شوند.
نوبخت تصریح کرد: رئیس جمهوری از ساعات اولیه وقوع سیل در استان ایلام به صورت لحظه ایی پیگیر مسایل و مشکلات مردم بوده و تاکید کرده اند بسرعت مشکلات مردم را رسیدگی و برای رفع خسارت ها برنامه ریزی کنیم.
معاون رئیس جمهوری گفت: امروز در نشست ستاد مدیریت بحران استان ایلام آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق آسیب دیده را پیگیری کرده و تلاش می کنیم برای بازسازی این مناطق، مردم نگرانی و دغدغه نداشته باشند.
محمدباقر نوبخت روز جمعه در همچنین در بدو ورود به استان ایلام در فرودگاه شهدای ایلام در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از همان نخست ساعات پس از وقوع سیل و بارش های شدید باران از طریق استاندار در جریان مسایل و مشکلات مردم قرار گرفته ایم.
وی افزود: دولت مصمم است خسارت های وارد شده به مردم در مناطق مختلف این استان را جبران کند به همین منظور امروز سفری به اتفاق دستیار ارشد رئیس جمهوری به ایلام داشته و از مناطق آسیب دیده از سیل بازدید خواهیم کرد.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و حسین فریدون دستیار ارشد رئیس جمهوری صبح امروز جمعه از طریق فرودگاه شهدا، وارد استان ایلام شده و همراه با استاندار، معاون سیاسی و امنیتی استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی در حال بازدید از مناطق آسیب دیده شهر ایلام هستند.
بارش ۳۲۴ میلی متر باران در ۷۲ ساعت گذشته در شهر ایلام موجب اختلال در زندگی عادی و روزانه مردم شده است.
به علت بارش شدید باران فعالیت همه مراکز آموزشی، دستگاه های اجرایی و دولتی و بانک های ایلام روز پنجشنبه در پی اعلام ستاد بحران تعطیل بود، پروازهای فرودگاه ایلام لغو شد و براساس اعلام ستاد مدیریت بحران بر اثر وقوع سیل سه نفر کشته و یک نفر هم مفقود شده است.
شبکه آب شرب ۵۰ درصد مناطق شهر ایلام قطع است و آبرسانی به صورت سیار انجام می شود که علت قطع شبکه آب شرب این مناطق گل آلود شدن آب سد ایلام و چشمه گل گل به عنوان منابع تامین آب شرب شهر ایلام اعلام شده است.

نوبخت:اهتمام دولت جبران خسارت های سیل به مردم ایلام است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکید کرد: دولت اهتمام دارد خسارت ها به آسیب دیدگان سیل در ایلام در اولین فرصت جبران شود.

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری امروز جمعه برای بازدید از مناطق آسیب دیده از سیل در ۴۸ ساعت گذشته و بررسی خسارت های وارده به زیرساخت ها و مردم استان و شرکت در ستاد بحران وارد ایلام شد.
محمد باقر نوبخت در فرودگاه ایلام در جمع خبرنگاران گفت که با توجه به تاکید رئیس جمهوری در نخستین فرصت برای بررسی وضعیت مناطق آسیب دیده عازم این استان شدیم .
نوبخت گفت:متاسفانه در این بارندگی ها خسارات هایی به زیر ساخت های استان وارد شده که امروز در نشست ستاد بحران و شورای برنامه ریزی ضمن بررسی آخرین وضعیت آسیب دیدگان تصمیم های مقتضی گرفته خواهد شد .
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکید کرد که دولت اهتمام دارد به جبران خسارت ها به آسیب دیدگان و در اولین فرصت برای تحقق این مهم تلاش خواهیم کرد .
بارش ۲۳۰ میلی متر باران در ۴۸ ساعت گذشته در شهر ایلام موجب اختلال در زندگی عادی و روزانه مردم شده است.
بارندگی ها شب گذشته در نقاط مختلف استان ادامه داشت که در ملکشاهی بخشی از پل های مسیر را تخریب و در چرداول و سیروان به زمین های کشاورزی خسارت هایی وارد کرد و همچنین بخش قابل توجهی از راه های عشایری در استان نابود شده است.
بارش شدید باران فعالیت همه مراکز آموزشی، دستگاه های اجرایی و دولتی و بانک های ایلام را روز پنجشنبه با اعلام ستاد بحران تعطیل کرد و پروازهای فرودگاه این شهر نیز لغو شد.
براساس اعلام ستاد مدیریت بحران بر اثر وقوع سیل شماری از هموطنان جان باختند.
هم اکنون شبکه آب شرب ۵۰ درصد مناطق شهر ایلام قطع است و آبرسانی به صورت سیار انجام می شود که علت قطع شبکه آب شرب این مناطق گل آلود شدن آب سد ایلام و چشمه گل گل به عنوان منابع تامین آب شرب شهر ایلام اعلام شده است.

رفع مشکل برق عمده مشترکان در ایلام

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان ایلام با اشاره به بارش شدید باران و وقوع سیل در ایلام گفت: با تلاش عوامل این شرکت، عمده مشترکان استان از نعمت برق برخوردار هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت توزیع برق استان ایلام، هادی شیرخانی اظهار کرد: در اثر وقوع سیل و طوفان مهیب ۲۴ ساعت گذشته در شهر ایلام و بخش های تابعه، به تاسیسات توزیع و شبکه های برق این شرکت آسیب زیادی وارد شد.
وی افزود: شکستن پایه های تیرهای انتقال برق، آبگرفتگی پست ها و رانش و نشست شبکه ها در اثر سیل و طوفان، موجب قطع برق در چندین نقطه از استان ایلام شده است.
شیرخانی تاکید کرد: اکیپ های امدادی اتفاقات و عملیات این شرکت با آمادگی کامل از صبح امروز در حال تعمیر شبکه های آسیب دیده هستند و انتظار می رود در صورت پایداری وضعیت با مشکل قطعی برق روبرو نشویم.
بارش ۲۳۰ میلی متر باران در ۴۸ ساعت گذشته در شهر ایلام موجب اخلال در زندگی عادی و روزانه مردم شده است.
به علت بارش شدید باران فعالیت همه مراکز آموزشی، دستگاه های اجرایی و دولتی و بانک های ایلام امروز پنجشنبه در پی اعلام ستاد بحران تعطیل بود، پروازهای فرودگاه ایلام لغو شد و براساس اعلام ستاد مدیریت بحران بر اثر وقوع سیل سه نفر کشته و یک نفر هم مفقود شده است.
هم اکنون شبکه آب شرب ۵۰ درصد مناطق شهر ایلام قطع است و آبرسانی به صورت سیار انجام می شود که علت قطع شبکه آب شرب این مناطق گل آلود شدن آب سد ایلام و چشمه گل گل به عنوان منابع تامین آب شرب شهر ایلام اعلام شده است.

آب شرب ۹۰ درصد مناطق شهر ایلام تاساعاتی دیگر وارد مدار می شود

مسوول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب ایلام گفت: آب شرب ۹۰ درصد مناطق شهری ایلام تا ساعاتی دیگر وارد مدار توزیع می شود.

محمدتقی رشیدی روز جمعه اظهار کرد: مشکل گل آلود بودن آب چشمه گل گل بخاطر وقوع سیل دو روز گذشته هم اینک بر طرف شده و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه از آب سد ایلام نیز با تلاش ماموران و پرسنل آب و فاضلاب وارد مدار توزیع شده است.
وی افزود: به ۱۰ درصد مناطقی که شبکه توزیع آب آنها تخریب شده است نیز با کمک تانکرهای سیار آبرسان بصورت ۲۴ ساعته آبرسانی می شود تا بازسازی شبکه توزیع انجام شود.
رشیدی با بیان اینکه این مناطق (۱۰ درصد) در سطح شهر ایلام پراکنده هستند، ادامه داد: تلاش می کنیم مشکل آب ۱۰ درصد باقی مانده از مشترکان شهری نیز تا ۴۸ ساعت آینده بر طرف شود.
وی با اشاره به مشکلات پیش آمده بخاطر وقوع سیل در ایلام گفت: مردم در این مدت از شست و شوی حیاط و درب منازل و مغازه های خود با استفاده از آب شرب خوداری کنند تا آب به همه نقاط شهر برسد.
به گزارش ایرنا، ۲۰ تانکر آبرسان سیار از ایلام و استان های همسایه تامین کننده آب مناطق فاقد آب شرب شهر ایلام هستند و از عصر روز گذشته عملیات آبرسانی به مردم در نقاط مختلف شهر ایلام را آغاز کرده اند.
بارش های سیلابی چند روز اخیر ایلام که خسارت های شدیدی به تاسیسات و زیربخش های نقاط مختلف استان بویژه شهرستان ایلام وارد کرده است از روز گذشته و بدنبال گل آلود شدن آب سد ایلام و چشمه گل کل، موجب قطعی آب ۵۰ درصد از مردم این شهر شد.
بارش ۳۲۴ میلی متر باران در ۷۲ ساعت گذشته در شهر ایلام موجب اختلال در زندگی عادی و روزانه مردم شده است.
به علت بارش شدید باران فعالیت همه مراکز آموزشی، دستگاه های اجرایی و دولتی و بانک های ایلام روز پنجشنبه در پی اعلام ستاد بحران تعطیل بود، پروازهای فرودگاه ایلام لغو شد و براساس اعلام ستاد مدیریت بحران بر اثر وقوع سیل سه نفر کشته و یک نفر هم مفقود شده است. 

درباره یوسف-جناح