خانه / پیش بینی ها / اولین سامانه فعال بارشی به جنوب کشور رخنه می کند

اولین سامانه فعال بارشی به جنوب کشور رخنه می کند

بروز رسانی : شنبه ۱۶ آبان ۹۴ ساعت ۳ بامداد

روزهای اخبر با حاکمیت الگوهای پایدار در نیمه جنوبی کشور شاهد افزایش محسوس دما در این نقاط بودیم که برای نمونه بندر دیر در بوشهر بیشینه ۳۷ درجه سلسیوسی را در این موقع از سال ثبت کرد که نسبت به نرمال بلند مدت شاهد افزایش دما هستیم.

با غلبه جریانات گرم و مرطوب جنوبی و با تضعیف زبانه های پرفشار مستقر در سطح زمین این شرایط تا به امروز در منطقه تشدید گردید که البته این را به قول بومی های بوشهر باید به فال نیک گرفت چرا که این گرما در این موقع از سال میتونه نشانه وقوع بارش های نافع در روزهای آینده باشد.

بررسی نقشه های هواشناسی نیز رخنه سامانه بارشی را به نیمه جنوبی کشور برای اولین بار در سال زراعی جاری را نشان می دهد…….

بدین ترتیب که از امروز شنبه از سمت بوشهر و خوزستان بتدریج بر میزان و ضخامت ابرها افزوده شده و بارش ها تدریجا آغاز می گردد و در روزهای آینده هم این بارندگی ها با شدت و ضعف در کل نیمه جنوبی کشور رخ خواهد داد.

با تضعیف پرارتفاع جنب حاره در نیمه جنوبی کشور و با آماده شدن همه پارامترهای جوی در سطوح مختلف جو ان شاء الله هفته ای که امروز اولین روز آن باشد و به اذن الله لحظات بسیار پر بارش و نابی در انتظار هموطنان جنوبی می باشد.

امواج فرعی سامانه مذکور همانگونه که ذکر شد تا روز دوشنبه در برخی مناطق استان های بوشهر و خوزستان و فارس و هرمزگان موجب رشد ابر و بارش رگباری باران و گاهی رعدوبرق خواهد شد .

اما از اواخر وقت روز دوشنبه بتدریج شاخه اصلی سامانه مذکور از سمت خلیج فارس و بوشهر به نیمه جنوبی کشور رخنه کرده و تا روز  پنج شنبه بخش های وسیعی از این خطه را تحت تاثیر فعالیت بارشی خود قرار خواهد داد.

با توجه به تشدید بارندگی ها در روز سه شنبه پیش بینی می گردد در برخی مناطق استان خوزستان و بوشهر و فارس شاهد آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها باشیم.

این شرایط در روز های چهارشنبه و پنج شنبه از آن هموطنانمان در جنوب فارس و برخی مناطق هرمزگان خواهد بود که در این مناطق هم امکان آبگرفتگی معابر عمومی وجود دارد.

لذا به همین امر به کشاورزان توصیه می گردد از سمپاشی و محلول پاشی پرهیز کنند و از چرای دام در بلندی ها و اتراق در بستر و حاشیه رودخانه ها جدا چشم پوشی نمایند.

ضمن اینکه خلیج تا ابد فارس و تنگه هرمز دوشنبه و سه شنبه با تشدید وزش بادهای با مولفه جنوبی و سپس چهارشنبه تا پنج شنبه با تشدید بادهای سرد شمال غربی طوفانی پیش بینی می شود که توصیه می شود از تردد با شناورهای سبک و قایق های تفریحی جدا خودداری شود.

دمای هوا با مستقر بودن جریانات جنوبی تا سه شنبه افزایش می یابد اما از روز چهارشنبه با شمالی شدن سوی جریانات هوا بتدریج و به صورت قابل ملاحظه افت خواهد یافت بویژه در استان های جنوب غربی و بلاخص بوشهر.

در انتها توجه شما را به برآیند بارش تجمعی ۱۶ روز آینده از دید مدل GFS HRES  جلب می نمایم :

Untitled

پیش بین مسئول: شهاب ولی زاده از بوشهر

درباره شهاب ولی زاده

نام و نام خانوادگی: شهاب ولی زاده اقجه متولد : 1372/08/25 زادگاه : شهرستان ملکان اذربایجان شرقی محل سکونت فعلی: شهرستان بوشهر تحصیلات: لیسانس هواشناسی